Søk

 

Nyheter

6 intense jurydager i Cannes - så kom regnet.

Det har vært seks interessante og svært intense dager i et jurylokale hvor vi virkelig har fått kjenne på kulden i luftavkjølte juryrom og heten i følelsesladde, språklig gebrokne diskusjoner, mellom femten jurydeltakerne fra like mange nasjoner

Vi hadde et bevisst delmål da vi gikk gjennom de 1724 innsendte arbeidene. Vi ønsket å fremme nytenkende måter å kommunisere via mediet. Vi valgte derfor bort en del tradisjonelle spot’er som kanskje ellers ville ha stukket avgårde med metall, til fordel for friske bidrag med OMG! - selv om disse kanskje hadde et stykke igjen på execution. Det var likevel ikke enkelt å bli enige om Grand Prix-valøren. Da herjet diskusjonen i to timer mellom hjerter og hjerner. Hva skulle verdsettes høyest; bunnsolid håndverk fra en global og gigantisk radioaktør, eller liten og fiks gimmick fra en lokal avsender? Et
syltynt flertall tippet hårfint over på «Repellent Radio». En kampanje som i sin enkelthet tar i bruk en høyfrekvent lyd, ment å skremme bort mygg, i ordinære radiosendinger. Spot’en i seg selv, informerte kun om dette. TALENT Sao Paolo og GoOutsideMagazine fikk gjennomslag for å legge lyden oppå konvensjonelle radiosendinger i en treukers periode, da myggen var på sitt mest plagsomme. Dermed fikk friskuser et insentiv til å ta med seg radioen på neste teltur. Hakk i hel kom BBDO Johannesburg og Mercedes med sin velformulerte «Alert assist»-kampanje, hvor vil følger hjerner som vandrer
faretruende langt vekk fra førersetet.


Vi valgte dessuten bort mye bra innledningsvis i Grand Prix-diskusjonen fordi det ikke hadde ferskheten juryen jaktet etter. Den utrolige kampanjen fra Cine Las Americas for eksempel, måtte bukke under sammen med radiouttak fra velkjente Old Spice og Dos Equis. Lytt til dem, de er fantastisk underholdnende alle mann. Ette du har gjort det, pløyer du også gjennom casevideoene fra Johanniter Unfall Hilfe og Tourism Ireland og lar deg inpirere av innovative teknikker i et våre eldste reklamemedier.

Huff! Av totalt 34 insendte norske bidrag, endte vi dessverre tomhendt opp etter endt juryering. Men hei, la oss tvinge frustrasjon til inspirasjon og gønne på mot neste år.

 

 

 

 

 

 

Grundingen 6

Postboks 1384 Vika
NO-0414 OSLO

+47 22 54 36 00
post@mccann.no           
                                            
 

 

Hjem

Jobber

Meninger

Om oss

Medarbeidere

Kontakt

                                    

 

Scandinavian Design Group

IUM

Craft Worldwide

McCann Worldgroup