Søk

 

Nyheter

"Grandpa's magic trick" tar av i utlandet

Widøerøes nye konsept fokuserer på Norge, men lanseringsfilmen flyr verden rundt og høster applaus i internasjonale reklamefora. Nå sist i papirutgaven til amerikanske Adweek, som vier historien om bestefarens tryllekunst en helsides analyse, og kaller filmen "et lite mirakel i seg selv".

Få uker etter premieren for konseptet "Hele Norge. Hele tiden." har den engelsktekstede versjonen av Widerøe-filmen over en halv million treff på YouTube. Kreatørteamet i McCann, Stein Simonsen og Torstein Greni, er positivt overrasket over responsen fra utlandet.

- Det viktigste er selvsagt at konseptet ser ut til å fungere på det norske markedet det er ment for, men den internasjonale oppmerksomheten er like klart en inspirerende bonus, både for McCann og Widerøe, sier kreatørene. Mens de fleste reklamefilmene med stor viral spredning spiller på vågal humor, halsbrekkende stunt eller verdenskjendiser i rollene, er Widerøe-filmen et unntak, i all sin enkle stillferdighet. Teamet har likevel noen tanker om hva som gjør at den slår så godt an i ulike deler av verden.  

- Den optiske illusjonen som gjør trikset mulig er nok mindre viktig enn historien rundt. Det som fenger er nok stemningen, først og fremst skapt av spillet mellom karakterene. Folk fryder seg på guttens vegne over hans spenning, og på bestefarens vegne over hans lille hemmelighet, som gutten ikke forstår - eller kanskje ikke har lyst til å forstå. Sånn sett representerer vel begge karakterene noe det er lett å identifisere seg med, uansett hvor på kloden man ser filmen fra, sier kreatørene. De peker også på et grundig forarbeid som forklaring på vellykket resultat.

- Filmen skulle egentlig spilles inn før sommeren, men kunden lyttet til rådet om å gi ekstra tid til å finne akkurat de rette aktørene og den rette lokasjonen. Sånne utsettelser er gjerne ikke så populære der og da, men ro til å fokusere på detaljer har en tendens til å betale seg, sier Simonsen og Greni. De deler mye av æren for filmen med produksjonsselskapet 4 1/2, regissør Marius Holst og fotograf John Andreas Andersen. Musikken på filmen er Youth, av britiske Daughter.

Teamet Simonsen og Greni er fra tidligere mest kjent for kampanjer med mindre tradisjonelle virkemidler, f.eks. TeaTime-kampanjen for Antirasistisk Senter og digitale kampanjer for VisitDenmark og Leger Uten Grenser. Men ifølge dem selv er forskjellen mellom nye og tradisjonelle kanaler kraftig overdrevet.  

- All god kommunikasjon må oppleves både relevant og engasjerende, sier kreatørene, som ikke ser noen prinsipielle forskjeller mellom tradisjonelle og nye medier. 

- Halleluja-seminarer om nye medier skaper ofte inntrykk av at ingenting tradisjonelt fungerer lenger, mens nye medier nærmest gjør ethvert budskap både enkelt og gratis å få ut. Vi tror derimot at folk forandrer seg mindre en enkelte lever av å lære bort, og at det derfor er cirka like lett og like vanskelig å lage god kommunikasjon nå, som det var før. Derfor er det plass til selv den mest tradisjonelle formen for historiefortelling også i dagens medielandskap, slik Widerøe-filmen kanskje er et eksempel på.

Les resten av intervjuet i Adweek her: http://www.adweek.com/news/advertising-branding/spot-airline-heaven-144122

Har du ikke sett filmen, så kan du se den her: http://mccann.demo.coretrek.no/wideroee/hele-norge-hele-tiden-article391-155.html

 

 

 

 

 

 

 

Grundingen 6

Postboks 1384 Vika
NO-0414 OSLO

+47 22 54 36 00
post@mccann.no           
                                            
 

 

Hjem

Jobber

Meninger

Om oss

Medarbeidere

Kontakt

                                    

 

Scandinavian Design Group

IUM

Craft Worldwide

McCann Worldgroup