Søk

 

Nyheter

Ruter bedrer omdømme og gjør suksess med kundeinvolvert kampanje

Ruter gjorde et byks i den årlige omdømmemålingen fra Apeland og klatret nesten 20 plasser opp fra året før. Nylig vant også kampanjen «Uspesifisert reise» gull i kategorien Reputation i Gulltaggen. Kampanjen er utviklet i samarbeid med McCann Oslo og Starcom.

Hva er det som har endret seg hos kollektivselskapet?

Leder Markedskommunikasjon i Ruter, Merete Hernæs, anser høy kundetilfredshet og sterkt gjennomslag for reiseplanleggeren og appen RuterBillett som viktige medvirkere for spranget samt at Ruters markedskampanjer har truffet godt de siste årene. 

-          Ruters kundetilfredshet ligger på 95 %, basert på spørsmålet: « Alt i alt, hvor fornøyd er du med denne turen?» Omtrent 40 % av billettene kjøper folk selv på mobilen og vi ser at de selvbetjente kundene er de mest fornøyde, forklarer Hernæs.

Ruter.no har rundt 70.000 besøkere daglig. I fjor nådde Ruter et krysningspunkt hvor flertallet av brukerne kom fra mobile enheter. For å tilpasse seg kundenes bruksmønster lanserte Ruter 29. april nye ruter.no, utviklet etter «mobile first» - prinsippet, hvor bl.a. reiseplanleggeren husker kundens siste reisesøk og reiseruten vises i kartet.

-          Vi ser også at folk forstår og liker at Ruter skaper et velfungerende kollektivsystem som gir nye muligheter i hovedstadsregionen. Kampanjene «Uspesifisert reise» og «4000 holdeplasser- 4000 tips»,  må kunne sies å være en suksess  særlig i forhold til brukerinvolvering. Om lag 1300 tips fyller ca. 815 holdeplasser. Mange tips oser av lokal stolthet og det er tydelig at folk liker å sette sitt nærmiljø på kartet. Opplevelsene og destinasjonen er utgangspunktet for kampanjen, og Ruter sørger for at du enkelt kommer deg dit.

Både «Uspesifisert reise» og «4000 holdeplasser – 4000 tips» er utviklet i samarbeid med McCann Oslo og Starcom. I forbindelse med Uspesifisert reise, inviterte Ruter kundene til en sommertur utenom det vanlige. Egen transport ble satt opp fra ulike steder i rutenettet og de påmeldte ble møtt av en reiseleder, quiz og fikk et hyggelig opplegg på hver destinasjon. Hvilken holdeplass de skulle til fikk ikke de reisende vite før de hadde kommet frem. Målet var å skape reiselyst og vise at det ligger mange kjente og ukjente sommerperler, bare en kollektivreise unna. Over 500 000 fikk med seg budskapet og kampanjen har høstet gull i Gulltaggen, gull og diplom i Gullblyanten, sølv i Medieprisen 2014, bronse i Eurobest, gull i Max Marketing Mix og nominasjon i Spot 2015.

I juni i år ønsker Ruter å gjenta suksessen – denne gangen med nye overraskelser.

 

 

 

 

 

 

Grundingen 6

Postboks 1384 Vika
NO-0414 OSLO

+47 22 54 36 00
post@mccann.no           
                                            
 

 

Hjem

Jobber

Meninger

Om oss

Medarbeidere

Kontakt

                                    

 

Scandinavian Design Group

IUM

Craft Worldwide

McCann Worldgroup