Søk

 

Nyheter

Serier, tabber og gjess

1.februar 2016

Linda Kling, Byråleder i McCann, og Preben Carlsen, grunnlegger og konsernsjef i Trigger, troner på henholdsvis fjerde­ og førsteplass, når vi spør: «hvilken toppleder i medie­/kommunikasjonsbransjen har utmerket seg spesielt positivt den siste tiden?».

Begge mener at lederoppgaven går ut på å navigere og tilrettelegge på en slik måte at «folka» deres, «flokken» som Linda har kalt dem, kan blomstre og gjøre det de er best på.

 

 

Jeg gikk inn i en ryddejobb for 1,5 år siden.

Vi måtte snu hodene på folk, de måtte få tro på seg selv igjen.

Sammen bestemte vi hva slags byrå vi skal være, sier Linda.

 

Vi hadde organisert oss litt bort, og det måtte jeg rydde opp i.

Det var beintøft da det stod på. Men, herregud, så gøy da folk begynte å ta ansvar, minnes Preben.

 

En fem år gammel gründerbedrift og et internasjonalt tog

Mens Preben er sjef i eget byrå, grunnlagt for fem år siden, har Linda tatt over den norske skuta til en veletablert, 100 år gammel flåte.

Trigger startet som et lite byrå, der «alle gjorde alt». Så vokste det. Raskt.
Preben valgte å snakke med alle sine medarbeidere og spurte hva hver enkelt helst ville bidra med. Bygde så organisasjonen rundt det. Rekrutterte spesialister og etablerte fagmiljøer.

Så innså han at hierarkiet måtte bort:

Folk opplevde at de ble overvåket og skjønte ikke hvorfor de måtte rapportere til et ekstra ledd. Nå har alle fullt ansvar for sine kunder fra første stund. Tillit, mandat og myndighet til alle.


Og jeg tør å slippe ting.
 

Men klarer du det da? 100 prosent? spør Linda.
 

Nå gjør jeg det. Men jeg måtte bli kjent med noen nye sider av meg selv først, jeg var jo en kontrollfascist!

Men da jeg først skjønte at jeg måtte slippe kontrollen, var det fantastisk å se hvordan folk vokste.

 

Det gnistrer i øynene på Preben når han forteller:

Det er befriende når det bare begynner å skje ting!
Min største opplevelse som leder var da jeg første gang så en jobb og tenkte «hm, det der var jammen bra», og så viste det seg å være oss som stod bak!
 

Smerte

Men det må kanskje gjøre litt vondt, hvis det skal bli skikkelig bra:

Det er den tøffeste beslutningen jeg har gjort som leder. Det var babyen min jeg skulle slippe kontrollen på, men det var helt nødvendig for at Trigger skulle bli voksen, sier Preben om det å la alle styre seg og sitt.
 

Da Linda Kling takket ja til å lede McCann, var det mange som lurte på hva i all verden hun drev med. Det var ingen hemmelighet at byrået var nede i en bølgedal i Norge:

Men jeg tenkte: du har to valg. Enten så går du inn, også lykkes det. Eller så går du inn, også lykkes det ikke.

Men du har ikke dødd, du har bare ikke lyktes, men turt å feile.
 

Hun legger ikke skjul på at det har vært tøft. Men sier hun aldri ville vært erfaringen foruten:

De første månedene kunne jeg gå inn på do og gråte. Jeg tenkte at ingen må se at jeg har det jævlig.

Jeg stod opp hver dag og sa til med selv at «nå må jeg gå inn med 200 prosent energi».

Hun fjernet titler og flatet ut strukturen. Hun snakket, i likhet med Preben, med en og en av de ansatte i McCann. Om hva de hadde lyst til. Hvor de så seg selv om fem år. Visjonære samtaler.

Du må se folk. Se de ulike menneskene for hvem de er.
 

Gjess

Jeg bruker «gjess-terminologien» mye jeg, sier Linda.

Preben ser spørrende ut. Forklaring følger:

De flyr i flokk, og bytter på hvem som flyr foran. Det kan være ubehagelig å bli flytta i front, men jo flere som får ta den plassen, jo sterkere blir byrået. Og, ikke minst, hvis en skader seg, så blir alltid to igjen, sammen med den. Jeg vil at du skal ha det i deg, at hvis du ser en kollega sitte og jobbe overtid kveld etter kveld, så spør du om det er noe du kan hjelpe med.
 

Involvering og det å dra lasset sammen, er også noe Preben brenner for:

Man må gi folk den plassen de fortjener. Det ville jo vært urettferdig om jeg skulle bestemme hvordan Trigger skulle være, uten at de som bygger opp Trigger sammen med meg får mene noe om det.
 

Det er lov å tryne

En ting er å vinne engasjement blant de dere skal lede, ved å lansere en flat struktur. Men hvordan holde alles innsats oppe over tid?

Du må tilby gode og spennende oppgaver, svarer Preben. Også må det være lov å tryne, bare du lærer av det.
 

Jeg har et nyttårsforsett! følger Linda opp: Jeg skal gjøre litt mer feil! Ellers skjer det ingen utvikling.
 

Vi har en fredag i måneden, der vi hyller «flopper og topper». Da må folk presentere både de skikkelig gode casene, og ting som ikke har gått bra, gløder Preben.

Det der gjør vi også! kommer det like engasjert fra Linda.
 

Ny motivasjon

Hva motiverer to populære ledere i hverdagen?
 

At folk endrer seg og lykkes. Jeg er overrasket over hvor mye jeg liker å coache, trodde ikke jeg hadde det i meg, sier Linda oppriktig.
Hvis du er litt nysgjerrig, så er jo den verdenen vi står i helt fantastisk! Du har alltid mulighet til å lære noe, til å være i prosess, og det har alle menneskene rundt deg også. Du får energi.
 

For Preben har motivasjonsfaktoren endret seg over det siste halvannet året:

Før handlet det om å lage de kuleste kommunikasjonsløsningene. Nå er vi opptatt av at om du skal bygge posisjon og omdømme, holder det ikke å prate, da må du gå ut og endre noe. Det er en strategisk approach vi bruker når vi skal bygge omdømme og ta posisjon sammen med våre kunder.
 

Dermed vil det vi gjør bidra til å endre verden i større eller mindre grad. Dette er blitt en stor motivasjon for oss, og for meg personlig.
 

Grensene viskes ut

Er det ikke sånn at vi ser en forflatning av hvem som er viktigst?
At det ikke er så viktig hva byrået kaller seg, kunden snakker med den som de opplever at forstår utfordringen best?

Byråene må innrømme at det er blitt vanskeligere å være byrå, mener Preben.

 

En av grunnene til forvirringen på kundesiden er at byråene konkurrerer med hverandre på flere områder, alle har sine varianter og stadig flere tråkker i hverandres bed.
 

Det går mye på personlige relasjoner. Selv om vi skal bygge huset, og ha flere ben å stå på, kommer vi ikke unna at det vil være noen personer som kunden knytter seg mer til, tror Linda.
Trigger har omtalt seg selv som et byrå som ikke passer inn i noen av de etablerte båsene.
 

Men er dere et PR-byrå? utfordrer McCann-sjefen.

Hvis du ser på den opprinnelige betydningen i PR-begrepet –
Public Relations – så passer det oss godt.
Vi jobber for å skape engasjement gjennom kommunikasjon. Relasjon til ulike målgrupper er selve kjernen i vår virksomhet. Derfor er vi komfortable som PR-byrå, men vi jobber for å ta tilbake kjernen i begrepet og faget vårt som er langt mer enn presseomtale og lobbyisme.

 

Tør å mene mer!

I Bransjerapportens sju år lange liv, var det først i 2015 at en kvinne var å se på toppen av lista over ledere som har utmerket seg.
I bransjen som helhet, mangler det ikke damer, så hva kommer dette av?

Selv om det ikke er en manns- dominert bransje, så er det manns- dominert på toppen, sier Linda. Jeg har vært med lenge, og når du gang på gang opplever å måtte bevise ti ganger så mye som en mann, for å få samme kreden, så er det hardt. Jeg har latt det prelle av, og heller gått inn i fighten, fremfor å gå hjem med vondt i magen for noe som er blitt sagt eller gjort.

Det skal også sies at jeg trives godt sammen med kara!
 

Vi har en klar overvekt av damer i Trigger. Men jeg synes debatten om kvinners synlighet og manglende deltakelse i bransjedebatten er på sin plass. Det er mange menn som snakker. Jeg oppfordrer alle hos oss til å gå ut og delta i debatten. Men det er tøft, for du må tørre å stå for noe, og da får du ofte kjeft fra noen som mener noe annet, resonnerer Preben.
 

Begge tror den økte forventningen til åpenhet og transparens, vil bidra til en bedre balanse:

Jeg mener det er misforstått at du må være streng, hard og kvass for å være leder. Jeg fikk jo ikke jobben for å være en kynisk jævel, men fordi jeg har noe å by på, slår Linda fast.

Grunnleggende samfunnsstrukturer tar tid å endre, men vi ser en voksende aksept for at ledere er mennesker, og ikke maskiner. Forhåpentligvis vil det også gjøre at kvinner slipper mer til, etter hvert som stadig flere forstår at tiden er overmoden for å bryte med lederidealet fra krigsskolen, tror Preben.
 

Denne artikkelen er en del av Mediabemannings bransjerapport 2016 og gjengis med tillatelse fra Mediabemanning AS.

 

 

 

 

 

 

Grundingen 6

Postboks 1384 Vika
NO-0414 OSLO

+47 22 54 36 00
post@mccann.no           
                                            
 

 

Hjem

Jobber

Meninger

Om oss

Medarbeidere

Kontakt

                                    

 

Scandinavian Design Group

IUM

Craft Worldwide

McCann Worldgroup