Søk

 

Nyheter

Tar styring i McCann Oslo

Art director Torstein Greni og tekstforfatter Stein Simonsen har overtatt den kreative ledelsen av McCann Oslo. Duoen har allerede foretatt endringer de mener må til for å sikre byrået en plass helt i toppen.

- Duoen Greni/Simonsen har stått for de synligste jobbene fra McCann Oslo og vært blant landets mest premierte på tvers av kanaler de siste årene. Jeg er derfor svært fornøyd med at de har takket ja til å ta tydelig lederskap, sier konsernsjef for McCann Worldgroup, Jens Bonesmo. Tidligere kreativ leder Jørgen Gjærum har sagt opp og fratrådt sin stilling. Bonesmo er for tiden også fungerende byråleder i McCann Oslo, som er i prosess med å ansette ny daglig leder.

- Som byrå har vi større kreative ambisjoner enn vi har fått vist det siste året.

Utskifting av både kunder og ansatte forklarer noe, men ikke alt. Primæroppgaven til de nye lederne er å heve kvaliteten på det kreative produktet. For å lykkes med det, får de også et større ansvar for å bygge hele byrået enn det som har ligget i rollen tidligere, sier Bonesmo.

- Vi har fått armslag til å lage det byrået vi selv aller helst ville jobbe i. For oss vil det være byrået som gir de beste mulighetene for å utvikle seg, sier Greni og Simonsen, som allerede har tatt de første grepene som skal flytte byrået i den retningen. Blant annet er det slutt på å sende kreatører i samlet tropp til Cannes i juni. I stedet skal alle teamene etter tur på utvekslingsopphold i byer som London, Madrid og New York.

- Det er mye som er bra med Cannes, og vi skal nok reise ned å ta imot prisene vi måtte gjøre oss fortjent til. Men for å bli flinkere, får vi mer igjen for tiden og pengene på andre måter. Gjennom året skal heller hvert av teamene reise ut og hospitere ved andre McCann-kontor i nettverket. Dermed får alle den samme muligheten til å hente lærdom og inspirasjon i et internasjonalt byrånettverk som aldri har stått sterkere kreativt, sier Greni og Simonsen. McCann oppnådde nylig sin høyeste rangering noensinne i anerkjente Gunn Report. Øverst på lista over jobber som bidro til resultatet sto “Dumb Ways to Die” fra McCann Melbourne for, med god drahjelp fra Widerøe-filmen “Grandpa’s Magic Trick”, signert nettopp Greni og Simonsen.

- Ellers handler det vel om å skape et godt klima for kreativitet. Blant annet tror vi på å bryte med de faste teamkonstellasjonene , der det bidrar til å få det beste ut av hver enkelt, sier Greni og Simonsen, som tror nye McCann Oslo på litt sikt vil ha lettere for å både tiltrekke seg og beholde de beste hodene.  

- Det har blitt litt mye avskjedskake de siste årene, men generasjonsskiftet har også vært sunt. Nå er vi yngre bemannet enn på lenge, og forsterker stadig laget med nye, spennende navn, sier Greni og Simonsen. Siste skudd på stammen i så måte er art director Adam Billyeald (31). Han kommer til McCann fra magasinet D2. Før D2 jobbet han for magasinet Seed i New York. I McCann Oslo jobber Billyeald i team med tekstforfatter Fanny Vaager Brekke (24). 

 

 

 

 

 

 

 

Grundingen 6

Postboks 1384 Vika
NO-0414 OSLO

+47 22 54 36 00
post@mccann.no           
                                            
 

 

Hjem

Jobber

Meninger

Om oss

Medarbeidere

Kontakt

                                    

 

Scandinavian Design Group

IUM

Craft Worldwide

McCann Worldgroup