Søk

 

Widerøe

Inviterer hele Norge på fest

Widerøe_The dinner party_ENG from McCann Oslo on Vimeo.

9.oktober 2012

Hvordan fortelle at man har blitt kåret til Årets flyselskap i Europa, helst uten skryt? Widerøe gjør det med å invitere til feiring og festmiddag. Nå søker de etter 42 gjester, én fra hvert sted de flyr til i Norge.

Widerøe er i vinden. Mens lanseringsfilmen for konseptet "Hele Norge. Hele tiden." flyr verden rundt til applaus fra utenlandske reklamemedier, er neste kampanje allerede på lufta her hjemme. Foranledningen er at ERA, sammenslutningen av regionale flyselskap i Europa, har kåret Widerøe til Årets flyselskap 2012/13.

– Widerøe er ikke kjent for å slå seg på brøstet, det føltes mer rett å invitere de reisende til en raus og uformell fest, sier rådgiver Janne Espevalen i McCann. I tråd med "Hele Norge. Hele tiden." er det fokus på destinasjoner også i denne kampanjen. På bordkortene kommer det nemlig ikke til å stå personnavn, men stedsnavn. Kampanjen ber om forslag til 42 gjester, én fra hver Widerøe-destinasjon i Norge, som vil bli flydd til Helgelandskysten andre helga i november. Festmiddagen skal finne sted på den gamle Tørrfiskbrygga i Brønnøysund. På nettsiden wideroe.no/festmiddag kan man levere sine forslag, og her oppfordres det til å legge all beskjedenhet til side - det er mer enn lov å foreslå seg selv.

– Selv om kampanjesiden akkurat er åpnet er det allerede kommet inn to tusen forslag, forteller Espevalen. Kreativt team i McCann er Stein Simonsen og Torstein Greni.

– Vi liker å utforske rommet mellom reklame, event og PR. Helst med idéer som ikke først og fremst er en interessant dramatisering, men heller en interessant aktivitet. Det gir som regel automatisk litt interessant reklame, sier kreatørene, og legger til at slik reklame sjelden får et troverdighetsproblem.  

– Idéen om én gjest fra hver destinasjon virket også egnet for å gi redaksjonell omtale i lokalavisene rundt om i landet, etter hvert som gjestelista tar form, sier Simonsen og Greni. Utvelgelsen vil skje basert på hva de som er foreslått – bokstavelig talt – kan bringe til bordet. 

– Noen tilbyr seg å spille gitar på nachspielet, andre forteller om et spesielt Widerøe-minne eller en urealisert drøm om å oppleve Nord-Norge fra lufta, forteller kreatørene. Foruten nettannonsering består kampanjen av riksannonsering og unike lokalavisannonser for hver destinasjon, samt radiospotter, med stedsnavnsjargong lett inspirert av Stompa-universet.

Se kampanjesiden her: http://festmiddag.wideroe.no/

 

 

 

 

 

 

Grundingen 6

Postboks 1384 Vika
NO-0414 OSLO

+47 22 54 36 00
post@mccann.no           
                                            
 

 

Hjem

Jobber

Meninger

Om oss

Medarbeidere

Kontakt

                                    

 

Scandinavian Design Group

IUM

Craft Worldwide

McCann Worldgroup