Søk

 

Widerøe

Widerøe-kampanje tar av

8.mars 2012

Tar konkurrentens kunder under vingen

Bakgrunnen for kampanjen er at Widerøe har fått konkurranse fra Norwegian på rutene Torp-Bergen og Torp-Trondheim. Mens Norwegian flyr bare én gang morgen og én gang ettermiddag til hver av disse byene, har Widerøe 60 avganger hver uke. Dette gir de Widerøe-reisende en fleksibilitet som de med Norwegian-billett ikke har tilgang til. For å promotere denne Widerøe-fordelen, gir selskapet nå samme mulighet for dem som egentlig hadde valgt konkurrenten. Alle med Norwegian-billett som av en eller annen grunn ønsker å bytte til en av Widerøes mange avganger, får sitte på uten å betale en krone, såfremt det finnes et ledig sete å oppdrive. 

- I realiteten bruker man bare ren overkapasitet til å promotere sitt fremste konkurransefortrinn. Vi syntes det var en frisk måte å skape oppmerksomhet rundt forskjellen på hva de to flyselskapene tilbyr, samtidig som det er noe veldig "widerøesk" over det å tilby haik til noen som ellers hadde blitt sittende fast. Samtidig fikk vi litt den gode følelsen av å ha en idé som også redaksjonene ville fatte interesse for, sier kreatørteamet i McCann, Stein Simonsen og Torstein Greni. De to har gjort seg bemerket for idéer som lever videre utenfor selve reklamen også tidligere. Blant annet var de sentrale i den mye omtalte TeaTime-kampanjen, den første til også å bli omtalt i HM Kongens nyttårstale. Om flyhaik-kampanjen ikke akkurat blir tema i neste nyttårstale, så fikk den i hvert fall en flying start på mandag, da Norwegian hadde kansellert sitt morgenfly til Trondheim. De som ikke hadde fått beskjed om kanselleringen og derfor egentlig kom til Torp på bomtur kunne dermed juble over gratis ombooking til Widerøe. Alternativet hadde vært å sitte på Torp helt fram til seint på ettermiddagen, da Norwegian hadde sin neste avgang. Foruten lokalavisene i Torp-området plukket både NRK og Dagens Næringsliv raskt opp saken, og har det siste døgnet sørget for at kampanjebudskapet har blitt godt spredt. Kampanjen støttes av enkle annonser som bare kunngjør selve tilbudet, og en reklamefilm som skal vises på nett og på lokal TV og kino. 

 

 

 

 

 

 

Grundingen 6

Postboks 1384 Vika
NO-0414 OSLO

+47 22 54 36 00
post@mccann.no           
                                            
 

 

Hjem

Jobber

Meninger

Om oss

Medarbeidere

Kontakt

                                    

 

Scandinavian Design Group

IUM

Craft Worldwide

McCann Worldgroup